Veiligheid in Olst-Wijhe

De gemeente vindt het belangrijk dat je prettig en veilig woont, werkt en leeft. Samen met politie, brandweer en andere organisaties werkt de gemeente aan een veilige en leefbare gemeente. Je hebt zelf grote invloed op uw eigen veiligheid.

Veiligheidsregio IJsselland

Binnen Veiligheidsregio IJsselland werken Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie van de Regio, politie en gemeenten samen aan veiligheid.

Hulpdiensten

Belangrijke hulpdiensten in onze gemeente zijn: Brandweer, Politie, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie van de Regio (GHOR), Ambulance en de Huisartsen.

Wijkagenten (politie)

Wijkagenten zijn er om uw veiligheid te vergroten. Zij surveilleren in de kernen en houden toezicht. Op de site van de politie (Mijn Buurt) vind je alle laatste politienieuws uit de gemeente en informatie over de wijkagent in Olst-Wijhe.

Toezichthouders

In Olst-Wijhe werken Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA’s) om toezicht te houden op de openbare ruimte en te controleren op naleving van enkele wetten en verordeningen.

EHBO

Op de sites van EHBO Wijhe en EHBO Boskamp-Olst vind je alle informatie over deze EHBO-verenigingen.

AED

Wij zijn aangesloten bij HartslagNu omdat de lokale AED’s alleen goed kunnen functioneren als het landelijke oproepsysteem goed werkt. HartslagNu is het landelijke AED-burgerhulpverleningssysteem. In het oproepsysteem zijn burgerhulpverleners en AED’s geregistreerd. Voor vragen over AED’s in de gemeente, kan HartslagNu worden benaderd. 

Alleen burgerhulpverleners met een volledig ingevuld profiel kunnen zien waar de AED's in hun buurt hangen. Ze kunnen als burgerhulpverlener ook worden opgeroepen om de AED op te halen.

Is er een overzicht waar alle AED’s hangen?

Er is geen openbare database van alle AED’s die bij HartslagNu zijn aangemeld omdat:

  • De AED’s zijn geen gemeenschappelijk bezit. De informatie over de AED’s is tot personen herleidbare informatie. Sommige AED-eigenaren willen dan ook niet dat de locatie van hun AED openbaar wordt gemaakt. Daarom kunnen we geen concrete locaties vrijgeven.
  • Een overzicht in een openbare database kan ertoe leiden dat 112 niet of vertraagd wordt gebeld, omdat mensen eerst op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde AED. In dat geval worden de professionele hulpdiensten niet of niet direct gealarmeerd én wordt HartslagNu niet of niet direct geactiveerd. Dit kan levens kosten.
  • Als een inwoner toegang wil tot een AED kan deze zich het beste aanmelden als burgerhulpverlener bij HartslagNu.

Hoe werkt HartslagNu?

  • Het belangrijkste wat omstanders in het geval van een hartstilstand moeten doen is 112 bellen. Dan wordt HartslagNu automatisch geactiveerd en krijgen burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer de opdracht om te gaan reanimeren of eerst de dichtstbijzijnde AED op te halen. Als ze een AED moeten ophalen, stuurt HartslagNu hen de exacte locatie van de dichtstbijzijnde AED door en eventueel de pincode van de buitenkast.
  • HartslagNu werkt met een variabele alarmeringsstraal. Deze wijze van alarmeren zorgt ervoor dat wij zowel voor plattelandsgebieden als stedelijke gebieden een betere inzet van burgerhulpverleners krijgen. Het HartslagNu systeem roept hemelsbreed op en ziet geen verkeerssituaties zoals bijvoorbeeld rivieren of spoorlijnen. De alarmeringsstraal stellen we nu vast op basis van een maximale straal (2 km), het aantal burgerhulpverleners binnen een gebied (maximaal 100) en het aantal AED’s binnen een gebied (maximaal 3).
  • Een deel van de burgerhulpverleners ontvangt de oproep om direct naar de locatie te gaan en een ander deel van de burgerhulpverleners ontvangt de oproep om eerst een AED op te halen en deze vervolgens naar de locatie te brengen. De gegevens van de AED, zoals een eventuele beveiligingscode, staan ook in de oproep vermeld.

Kan ik subsidie krijgen voor de aanschaf van een AED?

Wij verstrekken geen subsidie voor de aanschaf van en/of het onderhoud van AED’s. Er zijn andere organisaties die hiervoor het initiatief nemen. Daar waar we kunnen ondersteunen we initiatieven door het beantwoorden van vragen of het in contact brengen met andere partijen. 

Deel dit
Mail
Bellen