B&W besluiten 25-03-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- mevrouw M.G.M. Engels, bestuursadviseur
Afwezig
- mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
Agenda
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 18 maart 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
INGEKOMEN:
Ter kennisname:
- K80: Nieuwsbrief maart 2025 – Voor kennisgeving aan te nemen.
Ter bespreking:
- Extra Nieuwsbrief Lobby Gemeentefinanciën, K80 – Voorkennisgeving aan te nemen.
- Agenda collegesessies Q2 tot zomerreces – Voor kennisgeving aan te nemen.
3. Programmabeheersplan HWBP
BESLUIT:
- Het programmabeheersplan ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) vast te stellen als overkoepelende structuur en als kader voor de uitvoering en sturing van de gemeentelijke betrokkenheid bij de dijkversterking, KRW en andere gerelateerde (deel)projecten.
- Het programmabeheersplan te introduceren en in te richten als een meerjarig programma, zodat kwalitatief en kwantitatief meer omvang en focus gegeven kan worden op het thema IJsselgebied en daarmee scenario 2 als inrichtingsmodel vast te stellen voor de uitvoering van het programmabeheersplan.
- Aan de raad voor te leggen om vanaf 2025 structureel een bedrag van €101.760 beschikbaar te stellen voor een projectleider ter uitvoering van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en dit te verwerken via een begrotingswijziging.
- Via een technische begrotingswijziging in 2025 het bedrag van €125.000 aan incidentele budgetten Recreatie en Toerisme te verplaatsen naar Hoogwaterbeschermingsprogramma.
- Aan de raad ter besluitvorming voor te leggen om incidenteel budget van €115.000 beschikbaar te stellen voor 2025 en € 241.359 voor 2026 via een raadsvoorstel en dit te verwerken via een begrotingswijziging.
- De raad en het college te informeren over de mogelijke vervolgprojecten die voort kunnen vloeien uit het HWBP.
- Het programmabeheersplan jaarlijks (in het najaar) te actualiseren en bij te stellen naar de stand van het moment en eventuele financiële bijstellingen te betrekken in de reguliere P&C cyclus.
SAMENVATTING
In het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) heeft de gemeente Olst-Wijhe te maken met een omvangrijke opgave langs de IJssel. Deze projecten worden uitgevoerd door externe partijen, zoals Waterschap Drents Overijsselse Delta (IJsselwerken) en Rijkswaterstaat, en richten zich op waterveiligheid en ecologische verbetering. Tegelijkertijd biedt dit de gemeente een unieke kans om ambities op het gebied van recreatie en toerisme, mobiliteit en leefbaarheid te verwezenlijken. Het programmabeheersplan is opgesteld om deze opgaven integraal aan te pakken.
In lijn met de motie van de Raad en kijkend naar de werk-met-werk kansen (kansenkaart), richtten we met het programmabeheersplan op de rol van de gemeente als actieve partner binnen onze netwerkgemeente.
Het belang van samenwerking met (bovengenoemde) partners staat daarbij centraal, waarbij de gemeente een actieve rol inneemt om gezamenlijke doelen te realiseren.
Dit vraagt om een heldere rolneming en rolvastheid, passend bij de toekomstbestendige ontwikkeling van mogelijkheden om meekoppelkansen te benutten, zodat initiatieven efficiënter en effectiever kunnen worden gerealiseerd. Door strategisch in te spelen op deze kansen, verstevigt de gemeente haar rol als verbindende partner.
4. Ensia 2024
BESLUIT:
- Een collegeverklaring ENSIA 2024 inzake Informatiebeveiliging DigiD en Suwinet af te geven;
- De verantwoordingsrapportages over de BAG, BGT en BRO vast te stellen;
- Het uittreksel BRP vast te stellen;
- Het uittreksel Reisdocumenten vast te stellen;
- De raad over de collegeverklaring te informeren via de jaarstukken 2024 en de stukken ter inzage te leggen voor de raad van 30 juli 2025, waarbij de bijlagen vertrouwelijk.
SAMENVATTING
Het college van burgemeester en wethouders legt jaarlijks verantwoording af over informatieveiligheid en gegevenskwaliteit aan de landelijke toezichthouders (ministeries van BZK, Financiën en SZW) en aan de gemeenteraad. Zij doet dit op basis van audits en zelfevaluaties op grond van de ENSIA-systematiek. ENSIA is gericht op eenmalige informatieverstrekking en een eenmalige IT-audit voor verschillende onderdelen binnen informatieveiligheid en gegevenskwaliteit.
5. Actualisatie beleidsplan parkeren
BESLUIT:
- In te stemmen met de actualisatie van het beleidsplan parkeren, te beginnen in 2025;
- Een incidenteel budget aan de raad voor te leggen tijdens de eerste Berap 2026 om € 15.000 beschikbaar te stellen en deze te dekken uit de algemene middelen.
SAMENVATTING
Bureau Goudappel heeft in opdracht van de gemeente Olst-Wijhe de verkeerssituatie in het centrum van Wijhe te onderzocht Het rapport uit 2024 toont aan dat toekomstige ontwikkelingen een beperkte verkeerstoename zullen veroorzaken, maar dat er geen overcapaciteit aan parkeerruimte is. De gemeente Olst-Wijhe richt zich sterk op woningbouw, wat de parkeerdruk in de centra verhoogt. Het huidige parkeerbeleid is verouderd en moet geactualiseerd worden om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen.
Het actualisatieproces bestaat uit drie fases:
- Snelle aanpassingen in het huidige beleid, zoals het actualiseren van parkeernormen en het toevoegen van juridische kaders voor het transformeren van (leegstaande) winkelpanden.
- Toekomstbestendig beleidsplan parkeren opstellen.
- Integratie van mobiliteit in de omgevingsvisie van 2025.
We volgen trede 1 uit de participatieladder en de communicatie vindt plaats via persberichten, berichten in de huis-aan-huis en op sociale media. De financiële consequenties van de eerste twee fases zijn begroot op respectievelijk €3.000 en €15.000, met mogelijke extra kosten voor de implementatie van nieuwe systemen.
Het doel is een toekomstbestendig parkeerbeleid dat efficiënt gebruik van parkeercapaciteit bevordert en de tevredenheid van bewoners en ondernemers verhoogt.
6. Ondertekenen intentiebrief RoTij Grondvast B.V. ontwikkelen van fase 1 in het plangebied Wengelerhoek
BESLUIT:
- Intentie uitspreken in de vorm van het aangaan van een intentiebrief met Rotij Grondvast B.V. (RoTij) teneinde de haalbaarheid van de ontwikkeling van woningbouw in Wengelerhoek gezamenlijk te onderzoeken en de intentiebrief te ondertekenen;
- Indien er sprake is van een haalbaar woningbouwplan besluiten om vervolgafspraken vast te leggen in een anterieure overeenkomst voor het kostenverhaal;
- De Raad te informeren via de raadsnieuwsbrief;
- In te stemmen met de communicatie aanpak bij dit collegeadvies.
- Te besluiten om, gelet op artikel 87 Gemeentewet en artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo), ten aanzien van de inhoud van bijlage 1en 3 vertrouwelijkheid op te leggen.
SAMENVATTING
De behoefte aan woningen in onze gemeente is groot. Daarom heeft de raad in 2022 het besluit genomen voor de Focus op Wonen; het realiseren van 1000 tot 1200 woningen in de periode tot aan 2032. Een van de beoogde nieuwbouwlocaties is Wengelerhoek, aan de zuidkant van Wijhe. RoTij Grondvast BV uit Rijssen wil fase 1 van het gebied ontwikkelen. Deze partij heeft afspraken uit het verleden over grondaankoop. Voor de snelheid van de bouw van Wengelerhoek heeft één partij met veel bouwervaring de voorkeur. In november 2024 is door het college het besluit genomen om verkennende gesprekken te voeren met RoTij Grondvast b.v. Op basis van deze gesprekken heeft het college ingestemd met de intentiebrief waarin de afspraken met RoTij Grondvast B.V. over de ontwikkeling van het gebied worden vastgelegd. Daarnaast is besloten om de haalbaarheid van het initiatief te toetsen en vervolgafspraken vast te leggen in een anterieure overeenkomst.
Het nieuwbouwgebied Wengelerhoek ligt tussen de Omloop, de Zandhuisweg en de Withuisweg Fase 1 is het gebied dat het dichtst bij de huidige bebouwde kom van Wijhe ligt.
Hier komen naar verwachting 138 woningen, voor een mix van doelgroepen, van jong tot oud(er) zoals beschreven in onze Woonvisie. Onder meer de grondeigenaren in het gebied en omwonenden worden geïnformeerd over dit besluit.
7. Ontwerp uitgebreide omgevingsvergunning Boerlestraat 8-8a te Wijhe in het kader van deelname aan Lbv-plus regeling en herontwikkeling van het erf
BESLUIT:
- Het ontwerp van de uitgebreide omgevingsvergunning te verlenen voor het bouwen van een tweede bedrijfswoning, het bouwen van een agrarische kinderdagopvang/buitenschoolse opvang en het gebruiken van twee plattelandskamers voor werknemers met de activiteiten ter plaatse van de Boerlestraat 8r-1, 8r-2 en (voorlopig) 8b en 8c te Wijhe, kadastraal bekend: gemeente Wijhe, sectie D, nummer 1846, 1856 en 1857.
- Indien er geen zienswijzen ingediend worden kan de omgevingsvergunning verleend worden.
SAMENVATTING
Initiatiefnemer heeft een positieve beschikking ontvangen van de RVO om gebruik te kunnen maken van de Landelijke Beëindigingsregeling voor piekbelasters, de LBV plus-regeling. Via deze regeling wordt via de beëindiging van de varkenshouderij binnen onze gemeente een bijdrage geleverd aan de landelijke opgave om te komen tot een reductie van de uitstoot van stikstof. Ter plaatse wenst de initiatiefnemer na beëindiging van de varkenshouderij door te gaan met een akkerbouwbedrijf en daartoe wordt een akkerbouwloods opgericht. Daarnaast zal op het betreffende perceel een agrarische kinderopvang gerealiseerd gaan worden, wordt de bestaande boerderijwoning herbestemd naar plattelandskamers en wordt een nieuwe bedrijfswoning met een inpandig bijgebouw gerealiseerd. Het college van B&W besluit een uitgebreide omgevingsvergunning te verlenen om de gewenste ontwikkeling planologisch mogelijk te maken. In een later stadium zal de desbetreffende ontwikkeling via een wijziging in het Omgevingsplan verankerd worden.
8. Raadsinformatiebrief inzake gevolgen recente uitspraken van de RvS en rechtbank Den Haag inzake stikstof
BESLUIT:
- In te stemmen met ontwerp raadsinformatiebrief over de gevolgen van recente uitspraken RvS inzake stikstof voor de gemeente Olst-Wijhe.
SAMENVATTING
Op 18 december 2024 is door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraken gedaan in de hoger beroepen inzake de Amer-centrale en Rendac. De uitspraak van de Raad van State gaat over de vraag voor welke projecten en wijzigingen daarvan vergunning vereist is. De uitspraak heeft de regels voor vergunningverlening direct veranderd. Deze uitspraak heeft daarmee direct invloed op de gemeentelijke praktijk.
Naar aanleiding van deze uitspraak en ook naar aanleiding van de daaropvolgende uitspraak van de rechtbank Den Haag van 22 januari 2025 zijn in de gemeenteraad vragen gesteld aan het college. Door de raadsleden Koekkoek en Niemeijer is gevraagd de raad te informeren over de gevolgen van de uitsopraken voor vergunningen, projecten en plannen in de gemeente en wat deze uitspraken kunnen betekenen voor de ambtelijke organisatie.
Door middel van bijgaande raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd zoals gevraagd.
9. Vaststelling uniform VTH jaarverslag OD IJsselland
BESLUIT:
- Het uniforme jaarverslag van de OD IJsselland 2024 vast te stellen
- Het OD VTH jaarverslag 2024 ter kennisname doorsturen naar de gemeenteraad
- Het OD VTH jaarverslag 2024 en uw besluit hierover in het kader van Interbestuurlijk toezicht toezenden aan de provincie Overijssel
SAMENVATTING
Op grond van de Omgevingswet en het Omgevingsbesluit dient de uitvoering van de VTH taken door de gemeente jaarlijks vooraf te worden gepland via een vast te stellen VTH jaarprogramma en achteraf te worden verantwoord door middel van een VTH jaarverslag. Dit zowel voor de VTH taken die het bevoegd gezag zelf uitvoert (de thuistaken) als voor de taken waarvan de uitvoerring is opgedragen aan de Omgevingsdienst.
In Olst-Wijhe is besloten de vaststelling van het jaarprogramma van het komende jaar en de vaststelling van het afgelopen jaar te combineren tot één document. Dit combi VTH programma 2025 / jaarverslag 2024 is eind 2024 door u vastgesteld voor de thuistaken, echter nog niet voor de VTH taken die zijn opgedragen aan de OD IJsselland. Het VTH-jaarverslag 2024 voor de OD taken wordt u hierbij ter vaststelling voorgelegd.
10. Gemeentelijke inzet van verkeersregelaars bij de reconstructie van de N337
BESLUIT:
- Kennis te nemen de ontwikkelingen bij de inzet van verkeersregelaars bij de reconstructie van de N337.De gemeenteraad voor te stellen een reservering te maken in de algemene middelen van 160.000 euro.
- Met de Provincie Overijssel de onderhandelingen te starten om de gemaakte kosten te kunnen declareren.
- Eventuele financiële gevolgen te verwerken in de 1e BERAP 2025
- De gemeenteraad te informeren over de inzet
SAMENVATTING
De reconstructie van de N337 heeft ingrijpende consequenties voor de verkeersstromen in onze gemeente. Recente ervaringen hebben geleerd dat dit tot ongewenst sluipverkeer kan leiden met alle vervelende en ongewenste consequenties van dien.
Inzet van de gemeente tijdens de voorbereiding is steeds geweest om de provincie, als verantwoordelijk wegbeheerder, hiertoe adequate maatregelen te laten nemen.
Toen in een laat stadium van de voorbereiding bleek dat de provincie afzag van een aantal door de gemeente gewenste maatregelen is besloten om zelf een aantal aanvullende maatregelen te initiëren: dit betrof met name de inzet van verkeersregelaars.
We zijn momenteel met de provincie in gesprek om afspraken te maken over de financiële consequenties hiervan.
Titel | Type | Grootte | Download |
---|---|---|---|
Programmabeheersplan HWBP | ![]() |
56,5 KB | Download |
Ensia 2024 | ![]() |
58,5 KB | Download |
Actualisatie beleidsplan parkeren | ![]() |
52,0 KB | Download |
Ondertekenen intentiebrief RoTij Grondvast Wengelerhoek | ![]() |
212,6 KB | Download |
Omgevingsvergunning Boerlestraat 8-8a deelname Lbv-plus | ![]() |
56,1 KB | Download |
Raadsinfobrief gevolgen uitspraken RvS inzake stikstof | ![]() |
33,3 KB | Download |
Vaststelling uniform VTH jaarverslag OD IJsselland | ![]() |
38,4 KB | Download |
Gemeentelijke inzet verkeersregelaars N337 | ![]() |
59,2 KB | Download |