B&W besluiten 11-03-2025
Aanwezig
- mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
- de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
- mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
- de heer drs. H. Olthof, wethouder
- de heer M. Blind, wethouder
- mevrouw M.G.M. Engels, bestuursadviseur
Afwezig
-
Agenda
1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 4 maart 2025
BESLUIT:
Conform vast te stellen.
2. Ingekomen
INGEKOMEN:
Ter bespreking:
- 100-dagenreflectie Sjoerd – Voor kennisgeving aan te nemen.
- Memo Voortgang PO's - 14068-2025 – Akkoord.
Ter kennisname:
- Memo Aangepaste transformatieplan GEM - 13797-2025 – Voor kennisgeving aan te nemen.
3. Archeologie begraafplaats Memento Mori irt reconstructiewerkzaamheden Broekslag fase 1
BESLUIT:
- In te stemmen met de optie 2a, “Opgraven”, waarbij een deel van de goed geconserveerde resten archeologisch onderzocht worden en een deel van de skeletten wordt beargumenteerd minder volledig gedocumenteerd en geruimd. De geraamde kosten ad. € 83.000,- kunnen worden gedekt uit het bestaande totaalkrediet voor de reconstructie Broekslag fase 1.
SAMENVATTING
In het gebied van de reconstructie Broekslag fase 1 ligt de voormalige begraafplaats Memento Mori. Tijdens de werkzaamheden is gebleken dat deze begraafplaats in het verleden bij de aanleg van de nieuwe woonwijk Broekslag niet volledig is geruimd. In de bodem liggen aan de zuidzijde van de voormalige begraafplaats nog meerdere rijen intacte begravingen welke van archeologische waarde zijn. Conform het bestemmingsplan Archeologie is onderzoek hiernaar noodzakelijk. Het college heeft dan ook ingestemd met de optie om met de goed geconserveerde resten op te graven en archeologisch te onderzoeken en een deel beargumenteerd minder volledig te documenteren en te ruimen. De extra kosten hiervan worden geraamd op circa € 83.000,- en worden ten laste van het reconstructieproject gebracht.
4. Prioritering projecten en initiatieven ruimtelijk domein
BESLUIT:
- Nieuwe projecten eerst af te wegen in dit proces van prioritering, voordat deze ter uitvoering worden gebracht.
- Vaststellen van de prioriteringslijst van projecten en initiatieven in het ruimtelijke domein Q2 2025 en geheimhouding opleggen conform artikel 5.1 Wet open overheid (gedurende 10 jaar) en de daarin opgenomen top 15 prioriteiten;
- De risico’s te dragen die gepaard gaan met de externe inhuur van projectmedewerkers;
- Overige nieuwe projecten en initiatieven doorschuiven naar het eerstvolgende wegingsmoment voorafgaand aan Q3 2025
- In te stemmen met de communicatielijn over dit onderwerp.
In oktober 2023 heeft het college ingestemd met een proces van prioritering in de behandeling van projecten en andere ruimtelijke initiatieven. De prioriteiten zijn ook nu opnieuw bepaald voor de eerste 2 kwartalen van 2025 en door het college vastgesteld. Belangrijk onderdeel hierin is de focus op wonen. We timmeren hiermee flink aan de weg. Onze aanpak is een vliegwiel voor nieuwe initiatieven maar confronteert ons ook met de grenzen qua capaciteit. Onze focus tot 2032 geeft ook ruimte om te temporiseren; in al die jaren is woningbouw nodig. We willen waarmaken waarmee we zijn gestart en zijn daarmee op dit moment wat meer terughoudend met nieuwe woningbouwinitiatieven.
5. Wijzigingen convenant gebruik infrastructuur ten behoeve van openbaar vervoer in de provincie Overijssel
BESLUIT:
- In te stemmen met de inhoud van het gewijzigde ‘Convenant gebruik infrastructuur ten behoeve van openbaar vervoer in de provincie Overijssel (Convenant Infrastructuur OV, bijlage).
- Wethouder Marcel Blind te mandateren het convenant te ondertekenen tijdens een eerstvolgend Bestuurlijk Overleg Mobiliteit.
SAMENVATTING
In 2022 hebben Provincie Overijssel en de gemeenten het 'Convenant Infrastructuur OV' afgesloten om duidelijkheid te scheppen over verantwoordelijkheden bij werkzaamheden aan OV-infrastructuur. Na een evaluatie in 2024 zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. Het doel is om hinder voor OV-reizigers te minimaliseren en financiële gevolgen te beperken door tijdig overleg. Het aangepaste convenant wordt op 20 maart 2025 ter ondertekening aangeboden bij het Bestuurlijk Overleg Mobiliteit. Wethouder Marcel Blind neemt namens de gemeente Olst-Wijhe deel aan deze overleggen.
6. Raadsvragen PvDA inzake doorplaatsingen jeugd
BESLUIT:
- In te stemmen met beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie PvdA.
SAMENVATTING
29 januari stuurt Stichting het Vergeten Kind een mail met daarin de oproep om doorplaatsingen binnen jeugdzorg te stoppen. Na aanleiding van deze mail stelt PvdA schriftelijke vragen.
7. Fiets- verkeersplan Wijhe
BESLUIT:
- In te stemmen met de uitvoering van het onderzoek naar veilige en herkenbare fietsroutes door Wijhe, het Fiets- verkeersplan Wijhe;
- De projectleider te mandateren voor alle besluiten binnen de kaders zoals aangegeven in het Plan van Aanpak en de planning;
- De raad te informeren via de raadsnieuwsbrief.
SAMENVATTING
Bij het ter visie leggen van het ontwerp bestemmingsplan voor het kindcentrum Wijhe zijn 2 zienswijzen ingediend die aandacht vragen voor de mogelijke verkeersknelpunten als het kindcentrum haar deuren gaat openen. Ook bij de locatiekeuze is hier in 2021 aandacht voor gevraagd. In de kadernota 2025-2028 is een bedrag gereserveerd voor het opstellen van een fiets-/verkeersplan voor Wijhe.
Het college heeft nu besloten in te stemmen met de voorgestelde aanpak, kaders en uitgangspunten voor het onderzoek en de projectleider te mandateren voor alle besluiten binnen de aangegeven kaders.
8. Formalisering samenwerking ROVA en uitbreiding van taken naar een integraal samenhangend pakket
BESLUIT:
- Kennis te nemen van de uitkomsten van de bestuursopdracht inzake ‘Onderzoek uitbreiding samenwerking Beheer Buitenruimte gemeente Olst-Wijhe – ROVA’ en het voorstel.
- In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel en in te stemmen met het informeren van de raad middels een presentatie in de beeldvormende raad van 17 maart.
- In te stemmen met bijgaande concept presentatie voor het beeldvormend overleg met de gemeenteraad ‘Formaliseren samenwerking met ROVA’.
- In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel in lijn met het voorstel waarbij de raad gevraagd wordt een krediet beschikbaar te stellen van 108.000 euro en in te stemmen met de toetreding als aandeelhouder C.
SAMENVATTING
Gelet op de complexiteit van de toekomstige beheeropgaven in de openbare ruimte (klimaat, biodiversiteit, circulariteit) heeft het college de wens geuit een heroriëntatie uit te voeren op de uitvoering van de diverse onderhoudstaken in de openbare ruimte. Gemeente en ROVA willen samen verkennen welke voordelen bereikt kunnen worden door verbreding van de bestaande samenwerking in het beheer van de openbare ruimte. Hiervoor is een bestuursopdracht vastgesteld.
De uitkomsten van de bestuursopdracht tonen aan dat een integraal pakket van reinigings- en onderhoudstaken kan worden samengesteld dat voldoet aan de randvoorwaarden van de gemeente en ROVA. Dit pakket omvat aanvullende taken, zoals onderhoudssnoei van bomen, maaien van bermen en sloten, kolkenreiniging en klein onderhoud van halfverharding. Dit naast het voortzetten van bestaande taken zoals onkruidbestrijding op verharding, machinaal vegen van de goten en het schouwen van de openbare ruimte.
De samenwerking met deze aanvullende taken brengt positieve effecten voor de korte en middellange termijn en biedt meerdere voordelen voor de gemeente. Door deze uitbreiding in samenwerking zullen organisatorische verschuivingen plaatsvinden in taken en verantwoordelijkheden.
Juridisch is het mogelijk om deze samenwerking te realiseren door toetreding van het C-aandeelhouderschap van ROVA. Hiervoor is een eenmalige investering nodig.
Het integrale werkpakket zelf wordt uitgevoerd binnen de financiële kaders van de gemeentelijke begroting.
9. Budgetoverheveling 2024-2025
BESLUIT:
- In te stemmen met budgetoverhevelingen van voorgaande jaren inclusief aanvulling uit budgetten 2024 voor een bedrag van € 2.727.261
- In te stemmen met budgetoverhevelingen van incidentele budgetten 2024 naar 2024 voor een saldo van € 774.748 (betreft saldo van lasten € 1.057.289 minus baten € 282.541)
- In te stemmen met het voorleggen van het voorstel budgetoverhevelingen 2024-2025 aan de Raad
SAMENVATTING
In deze adviesnota wordt voorgesteld om vooruitlopend op het rekeningresultaat van 2024 diverse budgetten over te hevelen naar 2025. Dit stelt ons in staat om lopende projecten en activiteiten af te ronden, nieuwe projecten alsnog te starten en uitgestelde werkzaamheden in 2025 te realiseren.
Dit voorstel introduceert een nieuwe werkwijze die aansluit bij de instructies rondom begrotingsrechtmatigheid. Hierdoor wordt de raad tijdig in positie gebracht voor het uitvoeren van het budgetrecht en wordt voorkomen dat middelen pas na vaststelling van de jaarrekening kunnen worden ingezet. Zo blijft de uitvoering niet onnodig stil liggen en kan slagvaardig worden gehandeld.
De nieuwe aanpak draagt bij aan een verbeterd besluitvormingsproces binnen de kaders van rechtmatigheid en sluit aan bij de aanscherpingen op het gebied van begrotingsrechtmatigheid, zoals vastgelegd in het controleprotocol 2023-2026 en de kadernota Rechtmatigheid 2024.
Deze besluitvorming vindt plaats vooruitlopend op de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatbestemming, zodat middelen indien nodig vóór 30 juni beschikbaar zijn. De budgetoverhevelingsvoorstellen passen binnen het verwachte rekeningresultaat 2024, dat bij de vaststelling van de jaarstukken definitief, inclusief de verklaring van de accountant, aan de raad wordt voorgelegd. Hiermee wordt tijdige besluitvorming gewaarborgd en wordt de uitvoering van gemeentelijke werkzaamheden niet belemmerd.
De behandeling van de jaarstukken en kadernota staan gepland op 30 juni 2025.
Algemene toelichting op de voorstellen voor over te hevelen budgetten en resultaatbestemming:
I. Overheveling budgetten voorgaande jaren inclusief aanvulling uit budgetten 2024
Dit betreffen incidentele budgetten die in 2023 zijn overgeheveld naar 2024 en soms aangevuld met
restantbudgetten uit 2024, waarvoor de werkzaamheden nog niet zijn afgerond. De budgetten blijven beschikbaar voor de resterende looptijd.
- De budgetten binnen Leefomgeving hebben onder andere betrekking op voorbereiding invoering
Omgevingswet, (Nationaal Isolatie Programma) NIP beleid en advies Tranche 1 & 2, Aanpak Energiearmoede en Klimaatmiddelen. - De budgetten binnen Samenleving hebben onder andere betrekking op (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) Pok middelen en uitwerking toekomstvisie Sociaal domein 2.0.
- Binnen Algemene dekkingsmiddelen, overhead & onvoorzien heeft het budget betrekking op de implementatie van het gegevensfundament.
II. Overheveling incidentele budgetten 2024
In 2024 zijn incidentele budgetten beschikbaar gesteld voor incidentele werkzaamheden, al dan niet
met dekking uit een reserve, inkomsten van het rijk, of van derden. De uitvoering van de
werkzaamheden loopt door in 2025, of start in 2025.
- Binnen Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid betreft het budget voor de rekenkamer.
- De budgetten binnen programma Leefomgeving zijn onder andere beschikbaar gesteld of ontvangen voor het ontwikkelen van klimaat- en energiebeleid (CDOKE), landelijke stoppersregelingen veehouderij in het kader van de stikstofreductie (LBV en LBV+ regeling) en herontwikkeling Aloysius.
- De budgetten binnen programma Samenleving zijn onder andere beschikbaar gesteld of ontvangen voor Herstructurering sociaal ontwikkelbedrijven en inzet Oekraïners vanuit Uthuus.
- De budgetten binnen Overhead zijn onder andere beschikbaar gesteld of ontvangen voor DOWR-I Uitvoeringsplannen, het Financieel systeem, inwoner- en testpanel in 2025 en het tweede deel van de implementatie van het gegevensfundament
10. Parkeerbekeuringen laad- en losstrook AH maart 2024
BESLUIT:
- In te stemmen met het terugbetalen van de parkeerbekeuringen van in totaal €258,-.
- In te stemmen met het betalen van dit bedrag uit WBS-element U6.140.01.02.
SAMENVATTING
In februari 2024 ontstond een discussie over de parkeersituatie bij de laad- en losstrook van de Albert Heijn in Wijhe. Handhaving gaf waarschuwingen aan bestuurders die daar parkeerden, maar de eigenaar van de Albert Heijn (Gerrit Boomgaard) was het hier niet mee eens. De verkeerskundige van de gemeente Olst-Wijhe (Sander Bonhof) concludeerde dat parkeren op de laad- en losstrook toegestaan is, omdat deze niet voorzien is van verkeersbord E7 en voldoet aan de criteria voor een parkeerplaats. Er werd door Sander, in overleg met Alex Van de Graaf (Beleidsadviseur openbare orde en veiligheid) en Martheo Stoel (Toezichthouder APV), besloten niet meer te handhaven op geparkeerde auto's in deze strook en dit werd door Sander aan de eigenaar van de Albert Heijn doorgegeven.
In maart 2024 werden toch twee bekeuringen uitgeschreven, wat tegen de afspraak was. Na intern overleg is door BOA’s toegezegd dat deze bekeuringen geseponeerd zouden worden. In december 2024 bleek echter dat de bekeuringen niet geseponeerd waren en de bestuurders in beroep waren gegaan, maar zonder succes. De eigenaar van de Albert Heijn uitte zijn ongenoegen hierover.
Het advies aan het college is om de bedragen van de bekeuringen, in totaal €258,-, terug te betalen aan de bestuurders, zodat de gemeente gemaakte afspraken nakomt.
Titel | Type | Grootte | Download |
---|---|---|---|
Archeologie begraafplaats Memento Mori | ![]() |
154,0 KB | Download |
Prio projecten initiatieven ruimtelijk domein | ![]() |
76,7 KB | Download |
Convenant gebruik infra openbaar vervoer | ![]() |
38,8 KB | Download |
Raadsvragen PvDA inzake doorplaatsing jeugd | ![]() |
33,0 KB | Download |
Fiets- verkeersplan WIjhe | ![]() |
59,8 KB | Download |
Samenwerking ROVA uitbreiding taken | ![]() |
151,5 KB | Download |
Budgetoverheveling 2024-2025 | ![]() |
50,8 KB | Download |
Parkeerbekeuringen laad- en losstrook AH | ![]() |
37,8 KB | Download |