B&W besluiten 04-03-2025

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • mevrouw M.G.M. Engels, bestuursadviseur

Afwezig

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 25 februari 2025

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

INGEKOMEN:

  • Aanvraagformulier ROVA – Voor kennisgeving aan te nemen.

3. Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg (actualisatie)

BESLUIT:

  1. Instemmen met het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg.
  2. Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg met terugwerkende kracht in laten gaan per 1 januari 2025 onder gelijktijdig intrekking van het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg 2023-2024.

SAMENVATTING

Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg 2023-2024 is geactualiseerd met ingang van 1 januari 2025. Het Beleidsplan Toezicht en Handhaving Team Werk, Inkomen en Zorg heeft betrekking op de toezicht en handhaving van de regelingen binnen het Sociaal Domein. 

4. Verhogen re-integratiebudget begroting 2025 en verder

BESLUIT:

  1. Kennis te nemen van de ontwikkelingen van het uitkeringsbestand;
  2. Het re-integratiebudget op te hogen met een bedrag van € 70.000 om de huidige dienstverlening te kunnen voortzetten en de financiële consequenties hiervan te verwerken bij de 1e bestuursrapportage 2025;
  3. Aan de raad voor te stellen om het re-integratiebudget structureel op te hogen met een bedrag van € 70.000 om de huidige dienstverlening te kunnen voortzetten en de financiële consequenties hiervan af te laten wegen bij de kadernota 2026;
  4. Aan de raad voor te stellen om het re-integratiebudget structureel op te hogen met een bedrag van € 80.000 om de re-integratie dienstverlening te kunnen versterken en het tekort op de uitkeringslasten Participatiewet terug te dringen en de financiële consequenties hiervan af te laten wegen bij de kadernota 2026.

SAMENVATTING

Het college heeft besloten om op basis van een bestandsanalyse en de financiële ontwikkelingen het budget voor re-integratie van inwoners naar betaalde arbeid op te hogen om de huidige dienstverlening te kunnen voortzetten. Daarnaast stelt het college aan de gemeenteraad voor om vanaf 2026 structureel extra budget beschikbaar te stellen voor zowel het voortzetten van de huidige dienstverlening als het verder versterken van de re-integratie dienstverlening en de financiële consequenties hiervan af te wegen bij de kadernota 2026. Uitgangspunt hierbij is om aan de voorkant dus preventief te investeren. Door meer re-integratiebudget beschikbaar te stellen kunnen de inwoners nog beter ondersteund worden in hun traject richting betaald werk en daardoor zal een deel van hen dus niet meer afhankelijk zijn van een uitkering. Door deze investering zal uiteindelijk ook het huidige tekort op het budget waar de uitkeringslasten uit worden betaald worden teruggedrongen. 

5. Wijzigen van de twee verleende omgevingsvergunningen Assendorperdijk (voorlopig) 4, 6 en 8 en 't Nijenhuis 20r te Wijhe

BESLUIT:

  1. In te stemmen met het wijzigen van de verleende omgevingsvergunningen voor de activiteiten ‘Bouwen’ en ‘Handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening’ ten behoeve van het bouwen van drie recreatiewoningen aan de Assendorperdijk (voorlopig) 4, 6 en 8 en één recreatiewoning aan 't Nijenhuis 20r te Wijhe;

SAMENVATTING

Om de publieke beleving van het landgoed ’t Rozendael en de relatie tussen kunst en landschapsbelevenis te creëren, werkt de Stichting Baron van Ittersumfonds aan het project ‘bijzondere overnachtingen’. Het betreft een plan voor de realisatie van enkele verblijfsrecreatieve voorzieningen op drie locaties binnen de grenzen van het landgoed ’t Rozendael. De verblijven zullen als kunstwerken worden vormgegeven. In september 2020 is het integrale plan voorgelegd aan het college van B&W en is hierover een positief principebesluit genomen. Hierna zijn de kunstwerken verder ontworpen en is de aanvraag van de omgevingsvergunning voorbereid.

Op 6 februari 2024 heeft het college twee omgevingsvergunningen verleend. Hiertegen is een beroep ingediend. Appellant geeft aan dat de omgevingsvergunningen onvoldoende zijn gemotiveerd. Het college heeft daarom besloten om de omgevingsvergunningen te wijzigen en de ruimtelijke onderbouwing te verbeteren.

6. Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1 januari 2026

BESLUIT:

  • Kennis te nemen van het verzoek van de Ondernemerskring Olst-Wijhe (ONK) om de lokale leefbaarheid te versterken door middel van de oprichting van een Leefbaarheidsfonds per 1 januari 2026.
  • Op basis van dit verzoek van de Ondernemerskring Olst-Wijhe (ONK) het volgende ter afweging voor te leggen aan de Raad van Olst-Wijhe: 
  1. Instemmen met de oprichting van het Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1 januari 2026.
  2. Instemmen met het uitwerken van een businesscase voor een OZB-verhoging van €70 per €100.000 WOZ-waarde voor niet-woningen, per 1 januari 2026. Tevens instemmen met het uitwerken van de overdracht van de extra opbrengsten naar het Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe, dat wordt ondergebracht in een nog op te richten stichting. Dit alles moet budgetneutraal zijn voor de gemeente, exclusief onze eigen OZB-afdracht aan het leefbaarheidsfonds.
  3. Als met punt 1 en 2 wordt ingestemd: Instemmen met de harmonisatie van de reclamebelasting voor centrumondernemers in Olst en Wijhe naar een uniform tarief van €200-€250 per object per jaar, met ingang van 1 januari 2026.

SAMENVATTING

Het Leefbaarheidsfonds is een initiatief van de lokale gemeenschap van Olst-Wijhe, specifiek vanuit de Ondernemerskring Olst-Wijhe (ONK). De afgelopen twee jaar heeft een groep sleutelfiguren uit het lokale bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties hard gewerkt om dit plan vorm te geven. Ondernemersverenigingen zijn betrokken, achterbannen zijn geïnformeerd en via de Reklamix is het initiatief onder de aandacht gebracht.
Het fonds heeft vier doelen: versterking van de leefbaarheid, bevordering van samenwerking, duurzame financiering en flexibiliteit. De gemeente wordt gevraagd om een faciliterende rol te vervullen, waarbij zij verantwoordelijk is voor de inning en doorgeleiding van de extra OZB-opbrengsten (€70 per €100.000 WOZ-waarde voor niet-woningen) naar het fonds, dat beheerd wordt door een externe stichting.
Bij een positief besluit van de raad zal het oprichtingsproces gestart worden, inclusief juridische zaken en de regeling voor de belastinginning, met als ingangsdatum 1 januari 2026.

7. Regionale inkoop doelgroepenvervoer

BESLUIT:

  1. de uitgangspuntennotitie¹ vast te stellen;
  2. tot het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst²;
  3. tot het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur Sociaal Domein van de gemeente Zwolle conform het bijgevoegde mandaatbesluit³ gezamenlijke inkoop Doelgroepenvervoer 

SAMENVATTING

Per 1 augustus 2026 zullen wij een nieuw contract aan moeten gaan voor het doelgroepenvervoer. We gaan de inkoop regionaal doorlopen met de gemeenten Dalfsen, Kampen, Ommen, Staphorst, Zwartewaterland en Zwolle. Om een gedegen inkoopproces te doorlopen is het nodig om uitgangspunten af te spreken maar ook toe te zien op samenwerkingsafspraken. Daarbij is het voor een dergelijk inkoopproces efficiënt en effectief om een penvoerder aan te wijzen voor de te doorlopen stappen. De uitgangspuntennotitie, de samenwerkingsovereenkomst en het mandaatbesluit voor de inkoop van doelgroepenvervoer zijn vastgesteld.

8. Beantwoording raadsvragen Gemeentebelangen over (digitale) dienstverlening

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de beantwoording van de gestelde vragen van de fractie Gemeentebelangen.

SAMENVATTING

Gemeentebelangen vraagt op basis van een overzicht in ‘Waarstaatjegemeente’ – een digitaal instrument om overheidfunctioneren te beoordelen – of de (digitale) dienstverlening van Olst-Wijhe recent minder wordt beoordeeld door onze inwoners. Een afgenomen waardering is niet uit de cijfers te halen. De genoemde gegevens in ‘Waarstaatjegemeente’ hebben geen betrekking op onze actuele dienstverlening maar zijn van een aantal jaren geleden. Op basis van die gegevens is de afgelopen periode continue gewerkt aan verbetering van onze dienstverleningskanalen. Die inzet en het meten van de effecten daarvan wordt de komende periode verder doorgevoerd.

9. Mandaatbesluit Onderzoek Karakter

BESLUIT:

  1. De controlebevoegdheden uit de Regeling Jeugdwet aan het college van gemeente Nijmegen te mandateren. Dit mandaat moet de mogelijkheid bieden tot ondermandateren aan een door Nijmegen aan te wijzen functionaris of onderzoeksbureau.
  2. De bevoegdheid om te besluiten over een overeenkomst van opdracht met een onderzoeksbureau aan het college van de gemeente Nijmegen te mandateren. Dit mandaat moet de mogelijkheid bieden tot ondermandateren aan een door gemeente Nijmegen te wijzen functionaris of onderzoeksbureau.
  3. De burgemeester een volmacht af te laten geven aan de burgemeester van Nijmegen om de overeenkomst met het onderzoeksbureau te ondertekenen, eventueel met de mogelijkheid tot een ondervolmacht aan een door gemeente Nijmegen aangewezen functionaris.

SAMENVATTING

Follow the Money berichtte op 16 november 2024 over zorgorganisatie Karakter onder de titel “Klokkenluider: grote jeugd-ggz instelling fraudeert met zorggeld”. Deze berichtgeving riep tal van vragen op bij de regio’s die Karakter hebben gecontracteerd. De zogenoemde K10-regio's zijn het Rijk van Nijmegen, Centraal Gelderland, Achterhoek, Rivierenland, Noordoost Brabant, JeugdFV, Noord Veluwe, Midden IJssel en Oost Veluwe, IJsselland en Twente (hierna: K10). Karakter heeft afstand genomen van de suggesties die in het artikel werden gedaan en heeft de gemeenten daarover geïnformeerd.  De aantijgingen in het Follow the Money artikel worden serieus genomen. Uit een nadere analyse door RSJ IJsselland zijn er echter geen signalen gekomen die mogelijk zouden kunnen duiden op onrechtmatig handelen. Desondanks hechten we waarde aan een gedegen onderzoek. De bestuurders van de K10 gemeenten hebben ingestemd met het advies van K10 om op efficiënte wijze gezamenlijk een controle te starten om te onderzoeken of de ontvangen middelen uit de K10 regio’s rechtmatig en doelmatig zijn besteed. Het college mandateert de gemeente Nijmegen de noodzakelijke bevoegdheden te geven om de controles correct te kunnen uitvoeren.

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Beleidsplan toezicht en handhaving  pdf 41,5 KB Download
Verhogen re-integratiebudget 2025  pdf 74,7 KB Download
Wijzigen omgevingsvergunningen Assendorperdijk  pdf 37,7 KB Download
Leefbaarheidsfonds Olst-Wijhe per 1 januari 2026  pdf 83,8 KB Download
Regionale inkoop doelgroepenvervoer  pdf 43,9 KB Download
Raadsvragen Gemeentebelangen dienstverlening  pdf 31,6 KB Download
Mandaatbesluit Onderzoek Karakter  pdf 51,4 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen