B&W besluiten 24-09-2024

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer G. Grashof, gemeentesecretaris
  • mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder

Afwezig

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 17 september 2024

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

INGEKOMEN:

-

3. Opzeggen DO PMD Verpact (voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen)

BESLUIT:

  1. De deelnemersovereenkomst in het kader van de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020-2029 op te zeggen;
  2. De deelnemersovereenkomst op te zeggen door de bijgevoegde brief (bijlage 5) getekend te versturen naar de directie van Verpact.

SAMENVATTING

In 2019 hebben de VNG en Verpact afspraken gemaakt over de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen, vastgelegd in de Ketenovereenkomst Verpakkingen 2020-2029, met als doel het verbeteren van hergebruik en recycling van materialen. De gemeente Olst-Wijhe sloot in 2020 een deelnemersovereenkomst met Verpact, maar sommige afspraken uit de Ketenovereenkomst voldeden niet aan de verwachtingen. In december 2023 riep een motie van de VNG op tot nieuwe afspraken met Verpact, wat leidde tot de beslissing om de Ketenovereenkomst niet te verlengen na 31 december 2024. De deelnemersovereenkomst van de gemeente Olst-Wijhe met Verpact eindigt echter niet automatisch met het aflopen van de Ketenovereenkomst, dit dient gepaard te gaan met een collegebesluit. Het college heeft besloten tot het opzeggen van de deelnemersovereenkomst tussen Verpact en de gemeente Olst-Wijhe. Argumenten voor opzegging omvatten het einde van de Ketenovereenkomst, het wegvallen van inzamelvergoedingen en de aanbevelingen van VNG, NVRD en ROVA, terwijl het risico bestaat dat er geen nieuwe overeenkomst komt na 1 januari 2025.

4. Formatie uitbreiding water taken n.a.v. onderzoek RIVUS (Branchestandaard)

BESLUIT:

  1. Kennisnemen van de Rapportage Branchestandaard uitgevoerd in samenwerkingsverband RIVUS
  2. Akkoord gaan met verhogen van de formatie met 1 fte op taakveld (afval)waterbeheer 
  3. Aan de raad voor te stellen om de kosten van deze formatie (+/-) 90.000 euro per jaar te dekken met een verhoging van de rioolstoffenheffing en mee te nemen bij de begrotingsbehandeling 2025;
  4. De extra kosten te betrekken bij de herberekening van de rioolheffing in 2025 en dus per 1-1-2026 mogelijk dekking te hebben voor 1  extra fte hebben.

SAMENVATTING

In 2021 is er binnen het samenwerkingsverband RIVUS  en vernieuwd bestuursakkoord vastgesteld. Dit bestuursakkoord is voorzien van een uitvoeringsprogramma waarin verschillende projecten zijn opgenomen op het gebied van Water- en klimaatadaptie. Een van die projecten is een onderzoek geweest naar de personele kwetsbaarheid binnen het samenwerkingsverband en de verschillende deelnemende partners. Ook wij als gemeente hebben hier actief aan mee gewerkt en zijn inhoudelijk sterk betrokken geweest bij het tot stand komen van deze resultaten. 
 
De uitkomsten van dit onderzoek zijn in het voorjaar van 2024 aan het bestuurlijke vertegenwoordigers in het bestuurlijke overleg gepresenteerd (Water en klimaatadaptatie 2022-2027
Per deelnemende partij in het samenwerkingsverband RIVUS is  ook afzonderlijk in beeld gebracht waar de personele kwetsbaarheid nu al aanwezig is (op welk niveau en in welke omvang) . Voor Olst-Wijhe komt dit neer op 1 fte op het snijvlak van beheer en van beleid.

5. Beleidsagenda integrale veiligheid 2025 - 2029

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de conceptversie van de “Beleidsagenda integrale veiligheid 2024-2029’ en deze samen met het concept-raadsvoorstel bespreken met de gemeenteraad tijdens de beeldvormende raadsvergadering op 14 oktober 2024;
  2. De raad voor te stellen om vanaf 2025 de beleidscapaciteit op openbare orde & veiligheid uit te breiden met 1 fte. De kosten hiervan ad € 100.000 per jaar in 2025 incidenteel te financieren uit de beschikbare reserve Nader te bestemmen middelen en de structurele financiering hiervan mee te nemen als een nieuwe beleidswens in de Kadernota 2026-2029.

SAMENVATTING

De “Beleidsagenda integrale veiligheid 2024 – 2029” is na afstemming met de raad over de nieuwe kernthema’s (zorg en veiligheid en ondermijning) in concept opgesteld. De raad heeft een belangrijke rol in het richting geven aan- en vaststellen van het lokale veiligheidsbeleid, zoals in de beleidsagenda nader toegelicht wordt.

6. Interne controle plan 2024

BESLUIT:

  1. In te stemmen met het interne controle plan 2024.

SAMENVATTING

Jaarlijks wordt een interne controle plan opgesteld dat de basis is voor de verbijzonderde interne controles (VIC) en deels ook voor de daaropvolgende accountantscontroles (ter voorkoming van dubbelingen sluit de accountant aan op de VIC, waar mogelijk). De accountant werkt in opdracht van de gemeenteraad. Tot 2023 controleerde de accountant zowel de rechtmatigheid als de getrouwheid. Per 2023 dient het college zelf een rechtmatigheidsverantwoording af te geven in de jaarrekening. Waarna de accountant wel nog toetst of deze getrouw is weergegeven. Om de rechtmatigheidsverantwoording voldoende te kunnen onderbouwen zijn verbijzonderde interne controles nodig. Wij hebben meerjarige afspraken met Baker Tilly Advisory om voor ons op basis van dit jaarlijks vast te stellen plan, de controles uit te voeren en hierover te rapporteren. Met dit interne controle plan kan het college sturen op een deugdelijke en tijdige onderbouwing van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2024.

7. Begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 Olst-Wijhe

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028
  2. Middels bijgaand raadsvoorstel de begroting ter besluitvorming aan te bieden aan de gemeenteraad. 

SAMENVATTING

De door de raad op 1 juli 2024 vastgestelde kadernota 2025-2028 is de opmaat geweest voor het opstellen van deze begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028. Het gekozen scenario bij de (geamendeerde) kadernota is verder uitgewerkt tot een reëel en structureel sluitende begroting 2025. De meerjarenraming 2026-2028 laat echter nog steeds een negatief beeld zien. In een tweede raadsvoorstel dat begin oktober wordt voorgelegd, wordt verder ingegaan op de financiële situatie, inclusief septembercirculaire en 1e begrotingswijziging.

8. Instemmen reactie concept omgevingsvisie provincie Overijssel

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de reactie op de concept omgevingsvisie provincie Overijssel.
  2. De reactie ter kennisname te delen met de gemeenteraad via de raadsnieuwsbrief. 

SAMENVATTING

Onze gemeente, en andere gebiedspartners van de provincie Overijssel, zijn uitgenodigd een bestuurlijke reactie te geven op de concept nieuwe Omgevingsvisie ‘Overijssel voor en met elkaar!’. Dat doen we als gemeente graag. We zijn een netwerkgemeente en werken graag samen met partners aan een prettige leefomgeving en aan gezamenlijke opgaven. We hebben kritisch gekeken in hoeverre de provinciale concept omgevingsvisie in lijn ligt met onze bestuurlijke ambities en de contouren van onze eigen omgevingsvisie. Op hoofdlijnen zien we veel raakvlakken, zoals op het vlak van woningbouw, recreatie en toerisme. Op sommige punten zijn we kritisch, zoals het beleid rondom zon en wind. De provincie zien we als belangrijke partner. Door als gemeente Olst-Wijhe te reageren kunnen we, voor de visie definitief gemaakt wordt, aangeven wat we belangrijk vinden en wat we de provincie verder willen meegeven.

9. Voorstel tot verhoging van leges, invoering forensenbelasting, huurverhoging drijvende horecavoorziening per 1 januari 2025

BESLUIT:

In te stemmen met de uitvoering van twee moties die gericht zijn op het verbeteren van de financiële positie van de gemeente en de invoering van de forensenbelasting per 1 januari 2025, te weten: 
  1. Verhoog per 1 januari 2025 de leges voor de fysieke leefomgeving, huwelijksleges en de sta- en liggelden;
  2. Implementeer een forensenbelasting vanaf 2025;
  3. Stel marktconforme tarieven vast voor huwelijksleges.
  4. Verhoog de huur van de locatie van de drijvende horecavoorziening in de Haven van Wijhe naar €2.500 per jaar;
  5. Verwerk de extra inkomsten van 1 t/m 4 voor 2025 à € 118.450,- in de eerste begrotingswijziging 2025, die tegelijkertijd bij de begroting 2025-2028 wordt vastgesteld.
  6. Communiceer de hierboven genoemde wijzigingen op brede wijze. 
  7. Onderzoek aanvullende leges- en inkomstenbronnen ter voorbereiding op de kadernota 2025.

SAMENVATTING

Bij de behandeling van de kadernota heeft de gemeenteraad een aantal moties ingediend die tot doel hebben de kostendekkendheid van leges en tarieven te verbeteren. In dit voorstel staat de uitwerking van deze moties middels verhoging en tevens wordt voorgesteld om per 1 januari 2025 een structurele forensenbelasting in te voeren. Indien de raad akkoord gaat met deze voorstellen, zullen de inkomsten van de gemeente jaarlijks met ruim honderdduizend euro stijgen. Dit bedrag wordt verwerkt in de eerste begrotingswijziging. Het betreffen maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd, het zogenoemd laaghangend fruit. In aanloop naar de kadernota 2026 wordt onderzocht of en hoe de moties verder ingevuld kunnen worden.
Het college heeft besloten door middel van een verhoging van leges en tarieven de kostendekkendheid te verbeteren en daarmee de gemeentelijke inkomsten te verhogen.

10. Inrichting en verbeteringen, control plan 2024

BESLUIT:

  1. In te stemmen met “Inrichting en verbeteringen, control-plan 2024”.
  2. Kennis te nemen van het accountantsverslag 2023 en de managementletter 2023.
  3. In te stemmen met het doorgeleiden van het verbeterplan en de bijlagen naar de auditcommissie, met het verzoek om verder te communiceren naar de gemeenteraad.
  4. In te stemmen met het alsnog opnemen van €100.000 structureel in de 1e begrotingswijziging 2025 voor 1 fte financieel auditor, waardoor het structurele resultaat met dit bedrag afneemt, maar nog wel positief blijft in het begrotingsjaar 2025. 

SAMENVATTING

Naar aanleiding van de besluitvorming bij de jaarrekening 2023 is een verbeterplan control opgesteld. Dit verbeterplan schetst een visie op basis van het “3 lines of defense” model, waarbij de eerste lijn de primaire proceseigenaren zijn (de business), de tweede lijn de adviseurs die de eerste lijn ondersteunen en de derde lijn die de onafhankelijke controles en adviezen verzorgd. Hierbij is door uw college op 17 september jl. aangegeven om financiën en control te willen integreren tot één team in 2e en 3e lijn, met de daarbij behorende randvoorwaarden. Daarnaast worden de bevindingen uit de laatste managementletter (2023) weergeven. Om opvolging te kunnen geven hieraan is er op basis van het “4 levers of control” model een concreet verbeterplan opgesteld. De 4 levers of control bestaan grofweg uit soft- en hardcontroles die weer verder onder te verdelen zijn.  

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Opzeggen DO PMD Verpact  pdf 42,8 KB Download
Formatie uitbreiding water taken onderzoek RIVUS  pdf 60,9 KB Download
Beleidsagenda Integrale Veiligheid 2025-2029  pdf 40,2 KB Download
Interne Controle plan 2024  pdf 61,6 KB Download
Begroting 2025 Meerjarenraming 2026-2028  pdf 49,2 KB Download
Instemmen reactie Omgevingsvisie  pdf 39,9 KB Download
Verhoging leges invoeren forensenbelasting  pdf 103,4 KB Download
Inrichting verbeteringen Control Plan 2024  pdf 68,6 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen