B&W besluiten 26-11-2024

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 
  • Mirjam Engels, bestuursadviseur

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 19 november 2024

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

Ter kennisname:
- Memo - uitkomsten 24-uurse college – Akkoord. 

Ter bespreking:
- Concept bevestigingsbrief COA – Akkoord. 

3. Wijzigen Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2025 

BESLUIT:

  1. De subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2025 per 1 december 2024 te wijzigen.

SAMENVATTING

Het college van burgemeester en wethouders heeft  de subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2025 per 1 december 2024 gewijzigd. In categorie III Recreatieve voorzieningen is een toevoeging gedaan onder F. Informatiecentrum IJssel Den Nul. De artikelen 45a t/m 45c zijn toegevoegd aan de subsidieregeling om een nadere regeling te treffen voor de subsidieverstrekking aan ’t Olster Erfgoed als één van de vier organisaties die deelneemt aan de constructie van het infocentrum IJssel Den Nul. In het vorige subsidiebeleid voor Secundaire Voorzieningen maakte de subsidie voor het infocentrum deel uit van de subsidieverstrekking voor amateurkunstbeoefening. De diensten van het infocentrum zijn een recreatieve voorziening en daarom wordt de subsidie voor het infocentrum nu ondergebracht in categorie III Recreatieve voorzieningen. Het beoogde resultaat is het vaststellen van deze wijziging in de subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2025.

4. Principebesluit de agrarische functie aan de Elshagenweg 1 te Wesepe te wijzigen naar een woonfunctie 

BESLUIT:

  1. Planologisch medewerking te verlenen aan het wijzigen van de agrarische functie aan de Elshagenweg 1 te Wesepe naar een woonfunctie, onder voorwaarde dat:
    a. het erf op een adequate wijze landschappelijk ingepast wordt, waarvoor een erfinrichtingsplan moet worden aangeleverd door de initiatiefnemer en goedgekeurd door de gemeente.
    b. Initiatiefnemer toont met onderzoeken aan dat er sprake is van een evenredige toedeling van functies aan de locatie.

  2. Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) voor dit perceel in procedure te brengen onder voorwaarde dat er niet eerder wordt gestart met de planologische procedure, voordat de anterieure overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemer.

SAMENVATTING

De initiatiefnemer heeft een verzoek ingediend om de agrarische functie aan de Elshagenweg 1 te Wesepe te wijzigen in een woonfunctie. In het tijdelijk deel van het omgevingsplan gemeente Olst-Wijhe (bestemmingsplan Buitengebied Olst-Wijhe) is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt om onder voorwaarden de agrarische bestemming te wijzigen in een vervolgfunctie indien sprake is van een algehele beëindiging van een agrarisch bedrijf. Het college heeft besloten dat als initiatiefnemer aantoont dat het aan al deze voorwaarden voldoet medewerking wordt verleend aan voorliggend verzoek door een BOPA in procedure te brengen. 

5. Annotatie VNG congres 

BESLUIT:

  1. In te stemmen met de per agendapunt gegeven adviezen;
  2. Wethouder J. Compagner te machtigen om tijdens de vergadering namens Olst-Wijhe deel te nemen aan stemmingen;
  3. De vergaderstukken ter informatie aan te bieden aan de gemeenteraad via de lijst ingekomen stukken.

SAMENVATTING

Op 29 november vindt de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) plaats. Wethouder J. Compagner vertegenwoordigt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe. Het college heeft ingestemd met de annotatie voor de Algemene Ledenvergadering.

6. Diverse belastingverordeningen 2025, tarief toeristenbelasting 2026 en opname hardheidsclausule 

BESLUIT:

  1. De gemeenteraad voor te stellen om de bijgevoegde verordeningen vast te stellen en het tarief toeristenbelasting 2026 vast te stellen op €1,50.
  2. Geen hardheidsclausule op te nemen in de (leges)verordening.

SAMENVATTING

Door de vaststelling van de financiële uitgangspunten voor de begroting 2025 zijn afspraken vastgelegd over de te heffen gemeentelijke belastingen en retributies en de hoogte van de daarbij behorende tarieven. In de raadsvergadering van 11 november 2024 heeft aanvullende besluitvorming plaatsgevonden met betrekking tot de invoering van de forensenbelasting, verhoging leges en huurverhoging drijvende horecavoorziening. Om tot heffing over te gaan stelt de gemeenteraad vooraf een verordening met tarieven vast. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld vast te stellen onderstaande verordeningen en het tarief toeristenbelasting 2026:

  • De verordening lijkbezorgingsrechten 2025
  • De verordening afvalstoffenheffing 2025
  • De verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2025
  • Verordening reclamebelasting centrum Wijhe 2025
  • De verordening reclamebelasting centrum Olst 2025
  • De verordening toeristenbelasting 2025
  • De verordening onroerendezaakbelasting 2025
  • Verordening forensenbelasting 2025
  • Verordening rioolheffing 2025
  • Verordening eenmalig rioolaansluitrecht 2025
  • Verordening leges 2025. 

Het college overweegt een hardheidsclausule toe te voegen aan de legesverordening. Dit is niet verplicht en kent geen noodzaak, omdat het college deze bevoegdheid al heeft op basis van hogere wetgeving (artikel 63 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen (AWR) en artikel 231 van de Gemeentewet). Daarom wordt voorgesteld deze clausule niet op te nemen in de (leges)verordening.

7. Benoeming interim directeur KonnecteD BV 

BESLUIT:

  1. In te stemmen met het voorstel om de heer B. Brouwer te benoemen als interim directeur bij KonnecteD BV met ingang van 1 januari 2025;
  2. Het besluit onder punt 1 ook te beschouwen als een schriftelijk besluit van zowel het bestuur van Sallcon GR als de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van KonnecteD BV onder de voorwaarde dat ook het college van de gemeente Deventer een identiek besluit neemt.
  3. Met een brief vanuit het college zowel de directeur van KonnecteD BV als de Raad van Commissarissen van KonnecteD BV op de hoogte te brengen van de besluitvormingspunten 1 en 2
  4. Het besluit en de nota openbaar te maken maar niet de bijlage (CV Bert Brouwer) bij deze nota
  5. Via de nieuwsbrief aan de gemeenteraad de raad op de hoogte te stellen van de benoeming Interim- directeur KonnecteD/kwartiermaker.
  6. De portefeuillehouders worden gemandateerd om in afstemming met Deventer deze adviesnota, de brief en overige communicatie nog aan te passen.

SAMENVATTING

Op 1 januari 2025 treedt de huidige directeur van KonnecteD BV, de heer J. v.d. Geest, af.
Voorstel is de heer B. Brouwer door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) met een schriftelijk besluit te benoemen als interim directeur van KonnecteD BV met ingang van 1 januari 2025.

De heer B. Brouwer is met ingang van 1 december 2024 tevens aangesteld als kwartiermaker om de adviezen uit het onderzoeksrapport van RadarAdvies verder uit te werken. 

8. Verkenning woningbouw Noordmanshoek 

BESLUIT:

De gemeenteraad voor te stellen:

  1. Kennis te nemen van de resultaten van de Verkenning woningbouw Noordmanshoek.
  2. De volgende aanvullende kaderstellende vraagstukken opiniërend te bespreken, zijnde:
    a. Noordmanshoek in breder perspectief: om onomkeerbare ‘verkeerde keuzes’ te voorkomen en andersom kansen voor Noordmanshoek te identificeren is een integrale benadering van Noordmanshoek in breed perspectief van belang.
    b. Bebouwingsdichtheid: in hoeverre kan wonen in het groen’ worden aangescherpt, ofwel ‘hoe groen en ruim’ moet de wijk worden opgezet?
    c. Woningbouwprogrammering binnen Noordmanshoek: mag afgeweken worden van de momenteel gehanteerde programmering 30-10-30-30?
    d. Woningbouwprogrammering in breder perspectief: Wat betreft gemeentebrede woningbouwopgave (Focus op wonen) kan Noordmanshoek een flinke bijdrage leveren. Er zijn natuurlijk meerdere plannen rijp en groen, met elk verschillende woningbouwprogrammering en fasering in de tijd.

  3. Te besluiten tot een Verdiepingsfase met de volgende producten:
    a. Ruimtelijk-financiële optimalisatie binnen ruim kader ‘wonen in het groen’ met differentiatie in de woningbouwprogrammering, met als doel een haalbare woningbouwontwikkeling;
    b. Beschouwing van Noordmanshoek in een breder perspectief, langs twee lijnen;
        - Geografisch perspectief waarmee fysieke en financiële kansen en bedreigingen inzichtelijk worden gemaakt als gevolg van ontwikkelingen in de (directe)         omgeving, zowel op korte als lange termijn;
         -Perspectief op de bijdrage die Noordmanshoek kan leveren aan de woningbouwopgave en -programmering in Wijhe en op gemeenteniveau. Onder               andere wat betreft fasering, doelgroepen en verhouding goedkoop-middelduur-duur in relatie met andere woningbouwplannen;
    c. Faseringsmogelijkheden en ontwikkelstrategie worden verder uitgewerkt, in samenhang met en op basis van bovengenoemd breder perspectief;
    d. Communicatie- en participatieplan ingericht op een wijze die passend is bij het vervolg, het gebied en haar omgeving.

SAMENVATTING

Op 22 april 2024 heeft de gemeenteraad de conclusie getrokken dat het Plan van Aanpak van Stichting De Noordmanshoek niet aan de randvoorwaarden van de gemeenteraad voldoet en besloten het traject formeel af te ronden. De gemeenteraad heeft het college opgedragen een verkenning uit te voeren naar de haalbaarheid van woningbouw in het gebied en heeft daartoe een aantal uitgangspunten en randvoorwaarden meegegeven. Eindproducten van deze verkenning zijn een Ruimtelijk beeld, financiële analyse en ontwikkelstrategie. De resultaten zijn nu beschikbaar en leiden tot eerste inzichten maar vooral ook tot een aantal kaderstellende vraagstukken. De verkenning op hoofdlijnen laat zien dat de toevoeging van een significant aantal woningen (een kleine 200) weliswaar fysiek mogelijk is maar financieel tot een negatief resultaat leidt. Waarbij opgemerkt dat er een flink aantal knoppen is waaraan gedraaid kan worden om te komen tot een positiever resultaat. Belangrijke factoren hierna zijn de mate van bebouwingsdichtheid, de woningbouwprogrammering en omvang van het onderzoeksgebied. Tot slot vinden in de directe omgeving de komende jaren diverse ontwikkelingen plaats die van invloed zijn, op of een relatie hebben met, Noordmanshoek. Door de scope van het project te verbreden kan onderzocht worden of hier kansen liggen om de haalbaarheid van woningbouw te vergroten. Het college vraagt daarom om een verdiepingsslag te mogen maken. Op basis van de conclusies van de verkenningsfase en een aantal aanvullende uitgangspunten wordt daarmee de volgende stap gezet richting de realisatie van een welkome aanvulling op de woningvoorraad van Wijhe.

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Wijzigen Subsidieregeling voor Secundaire Voorzieningen gemeente Olst-Wijhe 2025  pdf 46,9 KB Download
Principebesluit de agrarische functie aan de Elshagenweg 1 te Wesepe te wijzigen naar een woonfunctie  pdf 44,2 KB Download
Annotatie VNG congres  pdf 54,9 KB Download
Diverse belastingverordeningen 2025, tarief toeristenbelasting 2026 en opname hardheidsclausule  pdf 50,7 KB Download
Benoeming interim directeur KonnecteD BV  pdf 38,1 KB Download
Verkenning woningbouw Noordmanshoek  pdf 89,7 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen