B&W besluiten 19-11-2024

Aanwezig

  • mevrouw mr. S.A.E. Poepjes, burgemeester
  • de heer S. van den Berg, gemeentesecretaris
  • mevrouw drs. J. Compagner, wethouder
  • de heer drs. H. Olthof, wethouder
  • de heer M. Blind, wethouder 

Agenda

1. Vaststellen BenW-besluit(en) d.d. 12 november 2024

BESLUIT:

Conform vast te stellen. 

2. Ingekomen

  • Statement toekomst voor ons platteland, definitief concept - Akkoord.
  • Aangepaste motie Najaars ALV VNG 29 november 2024: Ravijnjaar, twee over
    Twaalf - Voor kennisgeving aan te nemen.
  • Aangepaste mededeling raadsnieuwsbrief robuuste OD – Akkoord.

3. Schone en drinkbare IJssel 

BESLUIT:

  1. Kennisnemen van het Manifest Schone en drinkbare IJssel en het plan van aanpak Schone IJssel;
  2. De doelstellingen en activiteiten binnen ons bereik op te nemen in het nog op te stellen uitvoeringsprogramma Zwerfafval 2025-2030;
  3. De jaarlijkse bijdrage van € 3630,- voor de aansturing en uitvoering van het gehele plan van aanpak door IVN, te dekken uit het afvalbudget. 

SAMENVATTING

Het burgerinitiatief Schone en Drinkbare IJssel wil vervuiling van de IJssel verhelpen en voorkomen. De ambitie Plasticvrije IJssel in 2030 en Drinkbare IJssel in 2051 bouwen voort op het Manifest ‘De IJssel drinkbaar in 30 jaar’ en de kwaliteitseisen uit de Kader Richtlijn Water voor 2027. Deelname aan dit initiatief draagt bij aan de ambitie om zwerfafval, waaronder micro- en nanoplastics, terug te dringen. Tevens vormt het kans voor veilig en schone recreatie rond de IJssel. 

4. Zienswijze Gemeente Olst-Wijhe op de beleidslijn grote rivieren 

BESLUIT:

  1. Bijgevoegde zienswijze in te dienen bij het Ministerie van I&W over de Beleidslijn Grote Rivieren;
  2. In de raadsnieuwsbrief ter informatie te melden dat de gemeente een zienswijze indient op de Beleidslijn Grote Rivieren.

SAMENVATTING

Het college heeft ingestemd met de verzending van de zienswijze van de gemeente Olst-Wijhe op de actualisatie van de Beleidslijn Grote Rivieren, opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de zienswijze benadrukt de gemeente het belang van een balans tussen waterveiligheid en de mogelijkheid om buitendijkse gebieden te ontwikkelen. De gemeente vraagt om maatwerk en flexibiliteit, zodat projecten in deze gebieden doorgang kunnen vinden. Ook wordt gevraagd om duidelijke richtlijnen, zodat de beleidslijn goed kan worden geïntegreerd in het gemeentelijke omgevingsplan. 

5. Voortgang Regioagenda RSJ IJsselland (jeugdhulp) 

BESLUIT:

  1. De oplegger ‘Voortgang Regioagenda RSJ IJsselland’ vast te stellen;
  2. De oplegger ter informatie te delen met de gemeenteraad via de lijst ingekomen stukken.

SAMENVATTING

Het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) is een gemeenschappelijke regeling van de 11 gemeenten in de regio IJsselland. De gemeenteraad heeft op 27 mei 2024 via de lijst van ingekomen stukken kennis kunnen nemen van de jaarstukken 2023 van het RSJ. Op basis hiervan beschrijven wij de impact hiervan voor onze gemeente en informeren hier onze gemeenteraad over. 

6. Regionale Energiestrategie (RES) - Bestuurlijke Routekaart en Uitvoeringsprogramma 2024-2025 RES West-Overijssel 

BESLUIT:

  1. Kennis te nemen van de Bestuurlijke Routekaart en Uitvoeringsprogramma 2024-2025 RES West-Overijssel (zoals opgenomen in de bijlage) om te komen tot een Agenda Energietransitie voor West-Overijssel in 2025;
  2. Kennis te nemen van de halfjaarlijkse Tussenstand RES West-Overijssel (zoals opgenomen in de bijlage);
  3. In te stemmen om de informatie uit de bijlage te delen met uw raad via de raadsnieuwsbrief.

SAMENVATTING

De Tussenstand, de Bestuurlijke Routekaart en bijbehorend Uitvoeringsprogramma 2024-2025 RES West-Overijssel (zoals opgenomen in de bijlage) zijn op 11 oktober jl. vastgesteld door het bestuurlijk platform RES West-Overijssel. Het Uitvoeringsprogramma is te zien als (ambtelijke) onderzoeksagenda en geeft inzicht in de onderwerpen en werkwijze voor de komende periode om te komen tot de ‘Agenda Energietransitie’ voor West-Overijssel eind 2025 (voorheen RES 2.0). De Routekaart vormt een bestuurlijke samenvatting van het (ambtelijke) Uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen. Beide zijn tot stand gekomen na een intensief samenwerkingsproces tussen gemeenten, provincie en waterschappen waarbij zij geadviseerd zijn door de netbedrijven Enexis, Coteq/Cogas/ RENDO en de maatschappelijke partners verzameld in de Adviesgroep. De Tussenstand is een halfjaarlijkse feitelijke weergave van de stand van zaken gebaseerd op feiten en cijfers op de verschillende onderdelen van de RES t/m juni 2024.

In de ‘Agenda Energietransitie’ spreken wij samen met andere gemeenten, waterschappen en de provincie duidelijke uitgangspunten van samenwerking in de energietransitie af, op basis van bestaande en nieuwe onderwerpen, gewijzigde inzichten en herijkte of nieuwe afspraken. De nieuwe Energietafel (voormalig RES-tafel) dient daarbij als belangrijke kennis- en samenwerkingsplatform voor onder andere gemeenten, om gezamenlijk de uitdagingen van de energietransitie aan te pakken.

7. Onderzoek bestaansminimum voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe 

BESLUIT:

  1. Kennisnemen van de uitkomsten van het Onderzoek bestaansminimum voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
  2. Het Onderzoek bestaansminimum voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe ter informatie delen met de gemeenteraad via de lijst van ingekomen stukken.

SAMENVATTING

Op 2 september 2024 is tijdens een beeldvormend overleg door de gemeenteraad ingestemd met de voorgestelde onderzoeksopzet voor het Onderzoek bestaansminimum voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe. Gedurende de maanden september tot en met november 2024 is het onderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek wordt duidelijk wat het besteedbare inkomen is van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe die leven op het sociaal minimum. Hierin zijn de vergoedingen op grond van het gemeentelijk Minimabeleid meegenomen. Daarnaast is deelgenomen aan een benchmark om zo het bereik van ons Minimabeleid te meten, maar ook om de vergoedingen vanuit ons Minimabeleid te vergelijken met andere gemeenten. De uitkomsten van het onderzoek worden via de lijst van ingekomen stukken ter informatie gedeeld met de gemeenteraad.

8. Profielschets en opdracht kwartiermaker KonnecteD 

BESLUIT:

  1. De opgestelde profielschets en opdracht kwartiermaker vast te stellen
  2. Via de nieuwsbrief aan de gemeenteraad  de raad op de hoogte te stellen van de opdracht kwartiermaker;
  3. Wethouder J. Compagner te mandateren om in afstemming met Deventer deze adviesnota, de raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad en overige communicatie nog aan te passen.

SAMENVATTING

De Colleges van Deventer en Olst Wijhe hebben RadarAdvies gevraagd onderzoek te doen naar het toekomstperspectief voor KonnecteD. Het sociaal ontwikkelbedrijf dat uitvoering geeft aan de Wsw voor beide gemeenten en aan de Participatiewet voor de gemeente Deventer. 
Het uitgebrachte rapport bevat adviezen en schetst een toekomstperspectief om werkzaamheden te behouden en daarmee de werkgelegenheid te garanderen voor de huidige werknemers. 
De gegeven adviezen moeten nader worden verkend voordat er een definitieve uitwerking komt voor de toekomst van KonnecteD. De beide colleges hebben het besluit genomen een interim bestuurder/kwartiermaker aan te stellen. Hiervoor is een profielschets en opdracht kwartiermaker vastgesteld. 

Bijlagen:

Bijlagen:
Titel Type Grootte Download
Schone en drinkbare IJssel  pdf 99,3 KB Download
Zienswijze Gemeente Olst-Wijhe op de beleidslijn grote rivieren  pdf 41,9 KB Download
Voortgang Regioagenda RSJ IJsselland (jeugdhulp)  pdf 33,2 KB Download
Regionale Energiestrategie (RES) - Bestuurlijke Routekaart en Uitvoeringsprogramma 2024-2025 RES West-Overijssel  pdf 70,8 KB Download
Onderzoek bestaansminimum voor inwoners van de gemeente Olst-Wijhe  pdf 72,0 KB Download
Profielschets en opdracht kwartiermaker KonnecteD  pdf 129,7 KB Download
Deel dit
Mail
Bellen