Afvalstoffenheffing

ROVA zamelt het huishoudelijk afval voor ons in. Hiervoor betaal je afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel. Het variabele deel wordt bepaald door het aantal keren dat je restafval in de ondergrondse container doet.

Wet- en regelgeving

DigiDDigitaal regelen
Kijk voor meer informatie op je persoonlijke belastingpagina. Open je persoonlijke belastingpagina met jouw DigiD (voor bedrijven met behulp van jouw aanslagnummer en het totaal bedrag van de aanslag).

Schriftelijk regelen
Je ontvangt jouw beschikkings- en aanslagbiljet van ons. Maak je gebruik van de Berichtenbox op Mijnoverheid.nl? Dan ontvang je het beschikkings- en aanslagbiljet in jouw Berichtenbox. Dan kun je snel en veilig betalen via het betaalverzoek (iDeal).

Aan de balie regelen
Je kunt bij Publiekszaken een kopie van jouw beschikkings- en aanslagbiljet ophalen. Neem van tevoren even telefonisch contact met ons op.

Alle huishoudens betalen elk jaar een basistarief aan afvalstoffenheffing. Daarnaast is er een tarief per keer dat je afval aanbiedt.

Tarieven:

  • Basistarief afvalstoffenheffing € 222,24
  • Ondergrondse container (per aanbieding) € 1,80

De opbrengst van de afvalstoffenheffing gebruikt de gemeente voor het ophalen en verwerken van het afval. Elk huishouden dat aan de ophaalroute ligt betaalt afvalstoffenheffing. Dit geldt ook als je jouw afval nooit meegeeft.

Verhuizing

  • Bij verhuizing naar een andere gemeente of vertrek naar het buitenland ben je geen afvalstoffenheffing meer verschuldigd met ingang van de maand volgend op jouw verhuisdatum.
  • Bij verhuizing binnen de gemeente verandert er niets aan de aanslag afvalstoffenheffing.

Bijdrageregeling onvermijdbaar medisch afval
Heb je door ziekte veel onvermijdbaar medisch afval? Dan kun je mogelijk een tegemoetkoming in de kosten aanvragen. Ga naar het product Tegemoetkoming kosten medisch afval.

Denk je dat de aanslag afvalstoffenheffing niet goed is vastgesteld? Of heb je een andere vraag?

Geef het aan via jouw persoonlijke bezwaarformulier, snelantwoord@dowr.nl of scan de QR-code op jouw belastingaanslag of persoonlijke belastingpagina. Dat kan tot en met 25 maart 2025. 

Vermeld waarom je reageert. Binnen een paar werkdagen ontvang je een antwoord op jouw vraag. Ben je het niet eens met dit antwoord, dan kun je binnen de wettelijke termijnen bezwaar maken. Deze termijn loopt tot en met 8 april 2025.

Bezwaar maken

Heb je jouw vraag gesteld via het formulier, snelantwoord@dowr.nl of de QR-code? Dan hoef je nog geen bezwaar te maken. Wacht eerst het antwoord af en maak daarna eventueel bezwaar.

Waarom contact met de gemeente?

Met vragen over de WOZ-waarde kun je als inwoner zelf contact opnemen met Gemeente Deventer. Door contact op te nemen met ons en niet met een commercieel bureau, bespaart Gemeente Deventer veel gemeenschapsgeld. Met dit geld kunnen we mooie dingen doen in de stad en dorpen. Bekijk de video (1 minuut, 24 seconden).

De afvalstoffenheffing wordt in 2 delen in rekening gebracht. Het 1e deel bestaat uit het basistarief. Dat betaalt u ook wanneer u uw containers niet aanbiedt om te legen. Daarnaast is er een 2e deel: het tarief per keer dat u afval aanbiedt. Na afloop van het jaar ontvangt u de aanslag voor het aantal aanbiedingen van uw containers.

Heb je vragen? 

  • Mail naar snelantwoord@dowr.nl
  • Bel ons op 0570-693443
  • Stuur post naar Regionale belastingsamenwerking, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.
  • Bekijk hoe je ons op andere manieren bereikt.
Deel dit
Mail
Bellen